Saturday 11 October 2014

RAMLY :
“PENGASAS, SEJARAH, PERKEMBANGAN @ CABARAN”

RAMLY FOOD PRECESSING SDN BHD adalah industri Bumiputera yang terkenal dalam industry pembuatan produk makanan berasaskan daging lembu,ayam dan hasil laut berjenama RAMLY.
Diasaskan pada tahun 1984 dan dimiliki sehingga kini oleh Dato’ Haji Ramly B. Mokni dan Datin Hajjah Shala Siah Bt Abdul Manap dari cetusan idea dan hasrat murni untuk mengeluarkan produk yang halal, bersih dan bermutu. Kini syarikat ini telah mempunyai kilang pemerosesan di Taman Perindustrian IKS, Mukim Batu, Kuala Lumpur  dengan menawarkan peluang pekerjaan daripada pengurusan, pengeluaran hinggalah ke pemasaran produk. Produk berjenama RAMLY kini begitu unggul di pasaran Malaysia dan di persada antarabangsa.
Pengasas :
Dato’ Haji Ramly B. Mokni
Berasal dari Tanjung Piandang, Perak dan dibesarkan di Selangor. Ayah beliau adalah seorang petani beras dan ibu beliau seorang suri rumah. Mempunyai 16 adik-beradik daripada satu ayah dan dua ibu, dan beliau ekerja sebagai seorang usahawan.
Sejarah & Perkembangan :
Perniagaan beliau telah ditubuhkan selama lebih 30 tahun. Pada tahun 1978, isu apa yang halal[yang sah di bawah peraturan-peraturan Islam] dan haram [menyalahi undang-undang di bawah peraturan-peraturan Islam] adalah topik utama pada masa itu, kerana kebanyakan burger daging lembu yang diimport dan pengguna tidak yakin yang halal status. Ia adalah pada masa ini bahawa beliau mempunyai idea untuk memproses daging burger di rumah. Beliau melihat peluang dan potensi untuk produk berasaskan makanan untuk dikomersialkan dan dipasarkan olehbumiputera [ Melayu]. Itu adalah permulaan minat beliau dalam dunia keusahawanan.
Beliau dan isteri memulakan perniagaan ini dengan hanya deposit RM2,000 di rumah pangsa Jalan Haji Hussein di Kampung Baru, Kuala Lumpur tanpa mempunyai apa-apa mesin atau peralatan untuk membuat burger daging lembu itu. Jadi perkedel yang dihasilkan dilakukan secara manual dengan mesin dengan bantuan dari isteri, beliau telah berjaya melahirkan kira-kira 200 perkedel sehari. Pada mulanya, burger mendapat sambutan yang rendah kerana ia dianggap sebagai produk makanan Barat-jenis dan perkara baru di Malaysia. Pada masa yang sama, beliau turut membuka gerai burger di Kampung Baru, Jalan Haji Hussein, Jalan Chow Kit, Jalan Tunku Abdul Rahman, Jalan Raja Laut dan tempat berdekatan untuk memperkenalkan Ramly burger sebagai alternatif yang merasai agak berbeza dari burger yang diimport; ia adalah lebih sesuai dengan selera tempatan.Ia adalah di sini bahawa burger dimasak dan juga Patties mentah telah memenuhi permintaan pasaran. Alhamdulillah , beliau dan isteri telah membuat kira-kira 2,000 hingga 3,000 burger sehari.

Pada tahun 1980,beliau  telah menubuhkan sebuah syarikat bernama Ramly Burger Enterprises.Pada tahun 1985, pengeluaran berpindah ke kilang-kilang yang beroperasi di Kawasan Perindustrian Bandar Tun Razak, Cheras dan pengeluaran daging burger kami sampai kira-kira 100,000 burger sehari di dalam kawasan seluas kira-kira 10,000 kaki persegi. Pada tahun 1987, aktiviti-aktiviti perniagaan yang tertumpu kepada aktiviti pembuatan atau pengeluaran telah melalui Mokni Ramly Burger Enterprises Inc, atau kini lebih dikenali dengan nama Ramly Food Processing Sdn Bhd Empat anak-anak syarikat juga telah ditubuhkan, iaitu:. Marketing Sdn Bhd Mokni Ramly, Ramly Perkhidmatan Makanan Sdn Bhd, Ramly Halal Mart Sdn Bhd dan Halal Ramly Kiosk Sdn Bhd, untuk menyokong aktiviti mereka.
Cabaran :
Dunia perniagaan penuh dengan cabaran. Tidak ada jalan mudah untuk menjadi berjaya tanpa perlu pertama berjalan melalui duri, dengan lawan sentiasa menunggu kita membuat kesilapan.
Antara paras rendah apabila memulakan perniagaan dan banyak adalah apabila memohon pinjaman dari MARA, tetapi ditolak kerana mereka memberitahu Dato’ Ramly, di Malaysia orang tidak makan burger. Tetapi hari ini beliau telah membuktikan bahawa kita boleh berjaya dengan usaha dan kerja keras.Selain itu, terdapat pihak lawan yang sentiasa cuba fitnah, seperti mendakwa bahawa pemilikan syarikat itu mempunyai tangan berubah dan bahawa produk mereka terkandung haram bahan-bahan.

Apabila permohonan pinjaman ditolak oleh MARA, beliau memohon dengan Bank Pembangunan Malaysia Berhad (BPMB). Alhamdulillah, akhirnya berjaya. Beliau  mengambil tindakan berhemah dalam menangkis dakwaan tersebut. Salah seorang daripada mereka adalah bahawa saya bekerja dengan JAKIM, sebuah badan yang diiktiraf di dalam halal pensijilan. Mereka juga bekerjasama dengan media untuk menjelaskan keadaan sebenar kepada pelanggan bahawa produk mereka bebas daripada sebarang kandungan yang tidak disahkan halal oleh JAKIM. Dato’ Ramly juga membuat laporan polis mengenai dakwaan sebagai bukti bahawa tuduhan mereka adalah palsu.

Pada pendapat beliau, usahawan Malaysia mempunyai apa yang diperlukan untuk menjadi usahawan global, dan  boleh membuat jenama besar di peringkat antarabangsa.Untuk berjaya dalam perniagaan, terdapat lima prinsip yang beliau sentiasa amalkan. Prinsip pertama adalah usaha; iaitu, ketabahan dipasangkan dengan semangat yang mendalam apabila melaksanakan tugas. Jika anda tidak mempunyai sikap ini, maka tiada apa yang akan berlaku.Prinsip kedua adalah untuk bekerja keras. Usaha sahaja tidak mencukupi tanpa usaha yang masuk ke dalam menjadi berjaya.Prinsip ketiga adalah kejujuran, sama ada kepada diri sendiri atau kepada orang lain. Beliau percaya sikap ini akan memberikan faedah kepada diri sendiri dalam jangka masa panjang.Prinsip keempat ialah untuk membantu orang lain yang memerlukan. Dan berkongsi pengalaman anda dengan mereka.Prinsip kelima adalah membayar zakat [bayaran yang dibuat setiap tahun di bawah undang-undang Islam untuk tujuan amal] kira-kira 2.5% pujian. Tidak semua orang telah menerima nasib yang baik, jadi kami berkongsi dengan orang lain.


Ini sebenarnya satu trend panggang burger berlaku pada masa ini. Ia telah menjadi satu industri yang semakin meningkat di kalangan orang ramai. Tetapi perkhidmatan yang lambat, kerana kaedah yang digunakan untuk memanggang burger. Jadi orang ramai mungkin berasa kecewa dengan perkhidmatan, dan perkhidmatan adalah sangat penting. Jika ia terus menjadi perlahan, trend ini mungkin mati. Ia usaha yang baik, tetapi pemilik perniagaan harus bertanya, bagaimana kita boleh mempercepatkan perkhidmatan kepada pelanggan?

No comments:

Post a Comment